Het afgelopen jaar heb ik eigenlijk niet veel van mij laten horen. Ik roeptoeter soms op Facebook maar maar verder was het tot aan de zomer even ‘Stil In Mij.’ Tegelijkertijd was er van alles gaande! Vanuit die broodnodige stilte heb ik gekeken naar alle ballen die ik in de lucht hield. Het was nodig om bewust te voelen waar mijn hart sneller van gaat kloppen. En weer heb ik opnieuw keuzes gemaakt.

Ik had behoefte aan focus in mijn activiteiten. Het werkt eigenlijk hetzelfde als een goede presentatie maken ;- ) Practice what you preach! Dus opnieuw naar de schrijftafel om de kern van mijn missie op te schrijven en te bepalen hoe ik dat in de wereld wil zetten. Een mooi inzicht kreeg ik deze zomer bij het zien van de film Down To Earth. Bijdragen aan een liefdevolle betere wereld kan ook in het klein en dat gaf een heel ‘groots’ gevoel. Tja, inzichten en leren...het stopt nooit.

Een liefdevolle wereld

Ik ben van mening dat we in onze prestatiegerichte maatschappij behoefte hebben aan authenticiteit. Dat mensen de ruimte krijgen om zichzelf te mogen zijn. Want als je mag zijn wie je bent ontstaat er acceptatie en liefde en daar heeft onze wereld heel veel meer van nodig! 

Terug naar de essentie.

Podium en spreekangst overwinnen gaat voor mij over zichtbaar worden. Zichtbaar zijn in al je eigenheid. Zodat je gaat stralen met alles wat je in je hebt en je jouw talenten kunt delen met de wereld om je heen.

Op mijn manier

Misschien niet slim volgens de marketingstrateeg, maar ik richt mij niet op de 'ideale klant' want iedereen mag er zijn. Wel handig om te weten dat mijn specialisme koorzangers en sprekers zijn. Ik werk alleen live met jou want ik geloof in old school contact. Je treft ook geen acties, bonus of vroegboekkortingen aan op mijn website. Simpelweg omdat ik hecht aan keuzevrijheid, eerlijke prijzen en ik houd van transparantie ‘What you see is what you get’ 

Geloof in wat je doet en waarom, daar ga ik helemaal voor.

Ben jij een (koor)zanger of spreker die intrinsiek gemotiveerd is om ontspannen en authentiek zichtbaar te worden? Dan nodig ik jou uit om op mijn vernieuwde en vereenvoudigde website rond te struinen! www.biancavandreumel.nl En kan ik iets voor jou betekenen? Laat het mij dan weten. 

Vanuit dezelfde visie en gedrevenheid werk ik ook samen met collega's in de maatschap BEE Happy Factory. Wij bieden persoonlijke EmpoWErment op school, in bedrijven en voor jou met creativiteit, klank en beweging.

EmpoWEr jezelf, stap in het licht van je eigen mogelijkheden :-)

Liefs, Bianca

Lees meer »

Dat perfectie geen garantie is voor winst is maar weer gebleken tijdens het TopFestival van Balk.

Ik mocht dit jaar de jeugd en 1ste klasse middelgrote groepen jureren op performance en waar let je dan op? Mijn collega juryleden Marcel Swerissen en Toke Wulf hadden de taak te luisteren naar muzikale en technische kwaliteit. Samen waren we op zoek naar authenticiteit!

Wanneer perfectie in de weg zit

Wij mensen willen het in de kern graag goed doen. En dat is nou precies wat ons soms in de weg kan zitten. Wanneer je iets echt heel goed wilt doen zijn we vaak druk in ons hoofd. Druk bezig vanuit je brein te sturen, te begrijpen om te presteren.

Wat nou als je dat hoofd vrijmaakt door je aandacht naar het hele lijf te laten gaan? Dan komt er ruimte voor ontspanning en energie. Dan gaat het als vanzelf stromen. De woorden, de klank en ook de natuurlijke beweging. Dan ben je helemaal aanwezig en dat helpt.

Wat ik ermee wil zeggen is dat je kunt zien en horen wanneer zangers ‘te hard’ werken vanuit het hoofd. Dan houden ze zichzelf als het ware in. Het spat niet van het podium af, het komt niet verder dan de rand. De intentie of blik is naar binnen gericht en daardoor ontstaat er geen contact. Zelf als je meters achterin de zaal zit merk je dat. Dan klinkt het heel goed maar je voelt er niets bij.

We hadden van tevoren niet met elkaar besproken waar we naar op zoek waren. Maar het werd heel zichtbaar in de rapporten dat we het unaniem eens waren. Dat zorgde voor een verrassende uitslag!

Wees authentiek

Authenticiteit is puurheid. Jezelf echt laten zien met alles wat er is. Je zingt een verhaal en wat is dan de essentie van dat verhaal? Ben je daarbij aanwezig en kun je voelen wat je zingt? Dat deden Zinge Teens en Au bain Marie erg goed.

Heel bijzonder om te zien dat Zinge Teens zo vrij en zichzelf waren op het podium. Dat is voor die leeftijdscategorie best een dingetje ? De dames van Au bain-marie waren heel goed in het ongekunsteld vertellen van het verhaal. Ik zat op het puntje van mijn stoel en werd van het begin tot eind geboeid. Daarbij werd ik door beide groepen ook geraakt. Tja en dan heb je me! Hier gaat het voor mij om. En als er dan ergens een rafelig randje imperfectie voorbijkomt, dan is dat totaal niet belangrijk.

Wil je ervaren hoe je van het podium af spat door meer vanuit je hele lijf te zingen? Bel of mail me, ik ga graag met je aan de slag!

 

Photo by William White on Unsplash

Lees meer »

Misschien herken je het wel, je zingt in een leuk hip (pop)koor en jullie treden regelmatig op. Jullie willen dat het er leuk uit ziet en daarom is er een choreo/regiecommissie in het leven geroepen. Deze held(inn)en krijgen, met een beetje pech, een klein momentje tijd om de choreo snel in te studeren. Zodat iedereen daarna zo strak als een snaar, ‘ontspannen’ kan optreden…

 

Regelmatig kom ik het tegen dat er een spanningsveld is ontstaan tussen de choreocomissie en koorleden. De wens van de een is vaak niet de behoefte van de ander. Voor de dirigent(te) voelt het soms als een inbreuk op 'zijn' tijd. Koorleden vinden de bedenksels niet altijd fijn of makkelijk en vertonen dan weerstand. De choreoclub werkt zich niet zelden uit de naad om nieuwe regie te bedenken. Ze hopen iedereen mee te krijgen. Zetten even een andere pet op om sturing te geven aan hun eigen koormaatjes. Oja, en ze doen ook nog zelf mee.

Choreo (ik noem het liever koorregie) aanleren is niet iets wat je even tussendoor doet. Koorregie is een middel om samen meer van muziek te maken. Wat er tijdens zo'n proces niet lekker loopt, is dat koorregie een doel wordt en daar gaat het mis. Logisch en jammer dat het dan niet voor je werkt. 

Regisseren is een proces

Koorregie maken en instuderen vraagt ruimte om te mogen experimenteren, tijd om iedereen op te warmen voor wat er komen gaat. Een nieuwsgierige open houding van koorleden en een dirigent die aanvoelt dat tijd geven hem of haar ook iets op gaat leveren. Namelijk een koor dat begrijpt en voelt wat ze zingt, waardoor expressie vanzelf ontstaat.

Regisseren is een creatief proces waarin je als commissie ook letterlijk afstand moet kunnen nemen om te zien of dat wat je achter de ‘tekentafel’ bedacht hebt, echt werkt. En daarmee bedoel ik niet dat het koorleden lukt om uit te voeren wat je van ze vraagt.

Afstand brengt je dichterbij inzicht

Stel je voor dat je als een arend hoog in de lucht de zaak eens goed gaat bekijken. Wat laten de zangers zien als ze deze beweging maken? Komt de inhoud van het lied over en wordt je geraakt? Worden de klanken beter als ze daar bewegen? En niet onbelangrijk, wat ervaart de dirigent? Is dit wat jullie samen willen zien, horen en ervaren?

Neem eens wat afstand en merk op dat in die ruimte ook weer inspiratie ontstaat. Door te observeren zonder oordeel ontdek je wat wel en niet werkt. Dat soms gemaakte keuzes niets toevoegen of de klank beïnvloeden.

Het doel is niet de beweging, de beweging is het middel om het doel, samen mooi en authentiek zingen, te bereiken. En daar wordt iedereen weer blij van :-)

Inspiratie nodig? Kom dan 17 september naar de workshop Koorregie Leren Maken.

Liefs, Bianca

Lees meer »

Goede Avond, Wat kan ik voor u doen? Met een iets te hoog decibel wisselt in één zin, de klank van haar stem minstens 2 octaven. Met haar tandpasta glimlach treedt ze ons tegemoet. De mooie dame van het restaurant waar ik met mijn cursist een hapje ga eten.

We worden naar een tafeltje gedirigeerd waar we zicht hebben op het reilen en zeilen van de werknemers in dit restaurant. Wat meteen opvalt is de manier van aanspreken, ze doen het allemaal op dezelfde manier. Vermoedelijk hebben ze goed begrepen dat klantvriendelijkheid een groot goed is en er is nadrukkelijk geoefend om dat duidelijk te laten merken met een ‘Wij-zijn-super-aardig-tegen-onze-klanten!’ attitude...

Wie ben je echt

Terwijl we daar zo zaten, observeerde ik tijdens het eten het gedrag van de dames als ze even niet bezig waren met gasten. De gezichtsuitdrukking terwijl ze iemand aan de telefoon hadden en de manier van spreken als ze elkaar spraken. Daar kwam onze persoonlijke gastvrouw aan, ‘Is alles naar wens?’ nog voor we konden antwoorden kwam er een ‘Ja?? Fijn zo!’ uit en ze draaien zich alweer om naar haar volgende gasten...

Goed bedoeld

Hoe goed ze het ook bedoelen, de 'gemaakte' vriendelijkheid voelt ongemakkelijk en ik krijg er jeuk van. Het is geen natuurlijk gedrag en daardoor ongeloofwaardig. Zo werkt dat ook als sprekers niet zichzelf zijn. Sprekers die teveel hun best doen aardig over te komen en nadrukkelijk werken met hun stem als ze spreken voor een groep.

Praat gewoon normaal, zoals je dat ook doet wanneer je iemand tegenover je aan tafel hebt zitten. Wees oprecht en gemeend vriendelijk, want echt voelt écht anders! Dus lieve dame, ontspan en wees gewoon jezelf, dan ben je goed genoeg. En wie weet kom ik dan nog eens terug ;-)

 

Liefs,

Bianca

Lees meer »

De lichten gaan uit, de show begint. Met een open blik laat ik komen wat er komt. Als regisseur kijk ik natuurlijk ook met een professioneel oog naar het totaalbeeld. Maar ik let vooral op de blonde haartjes op mijn arm. Gaan ze staan of blijven ze liggen…

Die haartjes komen omhoog als een zanger contact maakt. Ik wil het gevoel hebben dat elk woord gemeend is en elke toon met liefde wordt gezongen. Dat contact krijg je als je bereid bent om de verbinding aan te gaan met wat je zingt en dan voelt wat dat voor jou betekent. Durf je te uiten wat je zingt en mag ik daar getuige van zijn? Als de aandacht naar de inhoud gaat, of dat nu tekst of klank is, kom je ermee in contact. Je hebt nog geen beweging gemaakt en toch ben ik geraakt.

Bewegen of beweging

Voor mij is een concert niet per se geslaagd als er veel ‘beweging’ in zit. Dan bedoel ik dus letterlijk veel bewegingen zoals danspasjes, looplijnen, gebaren of verkleedpartijen. Niet zelden zie ik dat deze keuzes ook afleiden van waar het werkelijk omgaat en het contact in de weg staat.

De beweging van een subtiele move, een aanraking of een blik kan vele malen krachtiger zijn dan meters afleggen op het podium. Niet zelden hoor ik een koorlid met de overtuiging ‘Er moet wel beweging in anders is het statisch of saai!’ Dat is nog maar de vraag…want wie zegt dat dan?

Contact is verbinding

In contact blijven met publiek en daarbij in beweging zijn, is voor iedereen anders haalbaar. Publiek zit helemaal niet te wachten op zangers die zingen en ondertussen in het hoofd bezig zijn om te bedenken waar ze naar toe moeten lopen of straks moeten staan. Je ziet het denken ook heel duidelijk in hun lichaamstaal en ogen terug. Ze zijn niet bij zichzelf, niet in het moment, laat staan in contact met het publiek. En dat is waar het publiek juist wél voor komt...

Wat overblijft is, is gevoel

Natuurlijk wil het oog ook wat, maar ‘wat’ ziet er voor elk koor anders uit. En ‘wat’ betekent voor iedereen iets anders. Het publiek gaat uiteindelijk naar huis met een gevoel. Een beweging versterkt dat gevoel, maar zonder gevoel heeft de beweging geen effect en wordt ook niet onthouden. Een koor dat in verbinding staat met de muziek, met elkaar, plezier ervaart en dat deelt met publiek, is het allermooiste om te zien en te horen.

Wees op het podium onbevangen zoals een kind in een speeltuin, dan komt de beweging vanzelf tot stand. Dán gaan de haartjes op mijn arm omhoog en zit ik met kippenvel op het puntje van de stoel :-)

 

Liefs,

Bianca

Lees meer »

De zaal is vol, de lichten dimmen en het geluid verstomd. Ik zit op het puntje van mijn stoel, gaan ze het flikken of niet…

Na een jaar ploeteren, met een lach en soms een traan, is het eindelijk zover. Dit is het moment waarop alles samen moet komen en er is maar 1 kans om te shinen. Ik weet dat in de laatste minuten achter de coulissen van alles gebeurt. De spanning stijgt als je daar staat te wachten en de tijd tikt traag weg. Je hoort het geroezemoes in de zaal verstommen terwijl je hart bonst en je mond kurkdroog wordt. De adrenaline jaagt door je lijf en zorgt voor een opperste staat van paraatheid en dat voelt gespannen aan.

Moment suprême

De eerste klanken van Viva la Vida klinken en het moment van opkomen is daar. Daar gaan ze, met ingehouden adem scan ik de zangers op hun fysieke houding en mijn mond valt open van verbazing…

Met een energieke zelfverzekerd tred komen ze het podium opgelopen. Rechtop met ontspannen schouders en een horizontale scherpe blik, volledig gefocust. Ze nemen hun positie in en dan rollen de woorden uit hun mond. Scherp en zuiver, ze zingen de sterren van de hemel. Ze geven zich volledig over aan het moment, de zaal, de spotlichten, de harmonie en samenzang. Er gebeurt iets magisch en ik heb dit nog niet eerder bij dit koor gezien.

Bescheidenheid overwinnen

Ergens tussen de generale repetitie en dit moment was het dansen met draken gedaan. Ze laten zich volledig zien en staan stralend te genieten. Ik adem uit en ontspan. Een brede glimlach verschijnt op mijn gezicht, eindelijk…eindelijk is de bescheidenheid en onzekerheid overwonnen…

Zolang als de voorbereiding duurde zo snel is deze show voorbij. Het publiek is uitzinnig en verrast, ze krijgen een daverend applaus. Terwijl de adrenaline nog door ieders lijf giert maken ze samen een diepe buiging en later een enorme vreugdedans achter de schermen, kreten van blijdschap en tranen van vreugde.

Wanneer we met elkaar de trap van de schouwburg aflopen om het succes te vieren met vrienden en familie, voel ik een enorme blijdschap voor deze hechte groep mensen

Gewonnen

Ze hebben het geflikt! Door bewust in het moment te zijn waren ze in staat optimaal te schitteren. Ze hebben zichzelf overtroffen en volledige vrijheid ervaren. Verbonden met het publiek is Beleving To The Max

 

Liefs,

Bianca

Lees meer »

Herken je dat? Je luistert naar een presentatie en je wordt op een gegeven moment wat onrustig, je vraagt je af waar dit verhaal naar toe gaat, of je hebt moeite je aandacht erbij te houden. Grote kans dat de spreker geen duidelijke route heeft en te veel zijstraatjes heeft genomen…

Navigeren in een onbekende stad

Een sterke presentatie maken is zoiets als goed navigeren in een onbekende stad. De hoofdweg leidt je naar je doel ‘De Kernboodschap’ en het gebied eromheen is alles wat je over die route zou kunnen vertellen. Als je geen beste kaartlezer bent, verdwaal je in een stad en dat is wat er ook gebeurt wanneer je hoofdzaken niet van bijzaken kunt scheiden in een presentatie. Dus hoe doe je dat nou een ‘Sterke Presentatie Maken?’ Kom, we gaan een route van 15 minuten uitzetten in een onbekende stad.

Waar wil je naartoe?

Eerst bepaal je waar je naartoe wilt, waar moet deze route jou naartoe brengen? Wat is het doel van deze reis? Er lopen veel wegen door een stad en ze zijn misschien allemaal de moeite waard, maar je moet bepalen welke weg helder leidt naar datgene waar je naartoe wilt. Kies daarom een hoofdweg met een duidelijke richting die je op tijd brengt waar je wilt zijn.

Als de kaart van het gebied goed bekeken is en de hoofdweg bepaald, ga je de zijstraatjes eens nader bekijken. Leiden deze straatjes jou naar de plek waar je naar toe wilt of brengen ze je er verder vanaf? Zou je iets missen als je ze voorbij gaat of voegen ze echt wat toe aan de hoofdstraat en kun je de route binnen de gestelde tijd afleggen?

Bepaal de routepunten

Je hebt bepaald welk zijstraatje ertoe doet en die markeer je met een routepunt zodat je weet waar je even bij stil moet staan. Nu de route, de hoofdweg en de stoppunten bepaald zijn, is het zaak om het verloop van de route nog eens te checken. Waar start de route en waar eindigt die? Geef de route een kop en een staart, zodat jij hem zonder gps kunt volgen.

Spreken is als gidsen in een stad

Als je een presentatie geeft, neem je andere mensen mee tijdens jouw reis door de stad. Je gidst ze erdoorheen en vertelt helder wat je er kunt zien en beleven. Wanneer je een duidelijke route hebt en goed navigeert, kan de luisteraar geboeid blijven luisteren en navertellen wat hij of zij heeft gehoord en gezien. Dan weet je dat je een sterke presentatie hebt gegeven!

Mocht je het toch lastig vinden om de hoofdstraat te vinden of het juiste zijstraatje te kiezen, bel of mail mij gerust en laat me weten wat ik voor je kan betekenen.

 

Liefs van Bianca

Lees meer »